SEO Analizi

14/05/2021

SEO Analizi

SEO web sitenizin Google'da ilgili aramalar sonucunda daha yüksek sıralarda yer alması için yapılan çalışmalara verilen genel bir isimlendirmedir. SEO analizi ise arama motoru optimizasyonu çalışmalarının kontrol edilmesi ve ortaya çıkan sonuçların analizlerini kapsar. Bu yazımda yeni bir içerik oluşturduğunuz zaman ya da mevcut içeriklerinizi SEO kriterleri açısından gözden geçirmeniz üzerine SEO analizi - bir kontrol listesini sizinle paylaşıyorum.

Title ve Description ile İlgili Kontroller

Title Uzunluğu Doğru mu?

Title ilgili URL'nin SEO açısından önemli ve arama sonuçları için oldukça katkısı olan bir veridir. Title tagleri ile kullanılan bu değişkenin 70 karakteri geçmemesine özen göstermelisiniz. Bu değer dünya genelinde SEO uzmanları tarafından onaylanmış, güncel bir veridir. Title etiketi arama motorlarına sayfanın geneli ile ilgili bir başlığı bildirmek için kullanılır.

Anahtar Kelimeleriniz Title Etiketinde Bulunuyor mu?

Anahtar kelimelerinizi title'ınızda mümkünse de başlarında geçirmeniz arama sonuçlarında etkili sonuçlar almanız için oldukça önemli bir konudur. Ek olarak titleınızı oluştururken anlamlı bir cümle olarak yaratmanız da oldukça önemli bir konudur. Anahtar kelimeleri virgül ile ayırarak anlamsız title oluşturmak günümüzde SEO çalışmalarında kullanılmayan bir yöntemdir. Örnek olarak SEO Danışmanlığı kelime öbeği için doğru ve yanlış olan title örneğini aşağıda veriyorum:

  • Doğru: SEO Danışmanlığı Konusunda %100 Verimli Sonuçlar Almak İster misiniz?
  • Yanlış: SEO Danışmanlığı, SEO, SEO Hizmeti, Profesyonel SEO

Description Uzunluğu Doğru mu?

Description etiketi ilgili içeriğinizde belirttiğiniz title alanını biraz daha özetleyen bir içeriği barındırmak istemektedir. En az 50 - en fazla 320 karakter ile oluşturmanız gereken description etiketi arama motorları için oldukça önemli bir diğer veridir. Title örneğinde olduğu gibi description alanınızı oluştururken de anlamlı cümleler oluşturmaya çalışın.

Anahtar Kelimeleriniz Description Etiketinde Bulunuyor mu

Title unsurunda olduğu gibi anahtar kelimelerinizi description alanında geçirmeniz oldukça önemlidir. Doğru oluşturulmuş bir description örneği olarak şunu verebilirim: SEO danışmanlığı konusunda profesyonel, etkili, raporlanabilir ve %100 verimli bir çalışma için bana ulaşabilirsiniz.

SEO - Title ve Description
Title ve Description alanlarının Google arama sonuçlarında görünümü

İçerik ile İlgili Kontroller

H1 Etiketi Kullandınız mı?

Her şeyden önce bir URL içerisinde 1 adet H1 etiketi olması gerektiğini belirteyim. Bu H1 etiketi sayfanızın başlığını ifade etse de sayfanıza ait title ile aynı olmamasını öneririm. Title değeriniz SEO Danışmanlığı Konusunda %100 Verimli Sonuçlar Almak İster misiniz? bu ise H1 etiketiniz SEO Danışmanlığı olabilir, bu doğru bir title ve H1 etiketi kullanımıdır.

H2 Etiketleri Kullandınız mı?

H2 etiketlerinizi içeriklerinizde birden fazla kullanabilirsiniz. H2 etiketlerini sayfa başlığına ait alt başlıklar olarak düşünebilirsiniz. Yukarıdaki örneğe göre SEO Danışmanlığı Ücretleri ya da SEO Danışmanlığı Nedir gibi başlıklar H2 etiketi içerisinde geçirilebilirler.

h3 Etiketleri Kullandınız mı?

H3 etiketleri de H2 başlıklarına ait alt başlıklarda kullanabileceğiniz etiket yapılandırmasıdır. Doğru H2 - H3 hiyerarşi kullanımı içeriğinizin kolay ve anlaşılabilir olmasını sağladığından Google tarafından olumlu puan almanızı sağlar.

İçerik Uzunluğunuz Yeterli Seviyede mi?

Kısa içerikler ziyaretçilerine yeterli bilgi veremeyeceği için Google gözünde oldukça önemsizdirler ve size eksi bir SEO puanı katabilirler. Bence 250 kelimeden az olan içeriklerinizi web sitenizden kaldırabilir ya da benzer kısa içeriklere sahip sayfalar ile birleştirerek tek bir içerik oluşturup yayınlayabilirsiniz.

İçerik Kaç Kelime Olmalı?

Bu konuda tespit edilmiş ya da kesinlikle şu kadar kelime olmalı gibi doğru ya da geçerli bir veri maalesef bulunmamakta. Burada içeriklerinizin doygun, yeterli bilgiyi sağlayan ve ziyaretçilerinizi tatmin ettiğinden emin olmanız yeterli. Örneğin SEO Danışmanlığı Nedir başlıklı bir içeriği ben sırf uzun olması adına tekrarlayan cümleler ile 5000 kelime yapıp yayınlarsam bu doğru bir SEO çalışması için birşey ifade etmez. Çünkü başka biri bu konuyu benzersiz cümleler ve güzel bir akış ile 1000 kelimede anlattı ise o site arama sonucunda benden önce yer alacaktır. Şundan emin olabilirsiniz, Google bu farkı görebilecek ve anlayacak yapay zekaya sahiptir. Bu konuda içeriğe odaklanmanızı, kelime saymamanızı ve olabildiğince özgün bir içerik oluşturmanızı öneririm. Elbetteki bu içerik niteliği gereği zaten 1000 kelime civarında olacaktır.

Başarılı SEO Çalışması için Minimum Kelime Kaçtır?

Bu sorunun doğru ya da bilimsel veriye dayanan bir cevabı olmadığını belirtebilirim. Ancak 250 kelimeden az olan bir içeriğin, bir konu ile ilgili ziyaretçisini tatmin edecek cevabı sunamayacak uzunlukta olduğunu söyleyebilirim. Bu durumda içeriklerinizi ortalama 1000 kelime olacak şekilde oluşturmanızı sizlere önerebilirim. Bu konuda üretim yapamıyor iseniz SEO ve içerik konusunda profesyonel destek almanızı da ayrıca öneririm.

İçeriğiniz Başlangıcında Anahtar Kelimeler Yer Alıyor mu?

Anahtar kelimelerinizi içeriğinizin ilk paragrafında konumlandırmak bana göre SEO çalışmaları açısından doğru uygulanmış bir unsurdur. Bu yüzden içeriğinize başlarken ilk paragraf içerisinde anahtar kelimelerinizi belirtmenizi öneririm. Anahtar kelimelerini içeriğiniz içerisinde sıkça kullanmak sandığınız gibi iyi bir sonuç getirmez. Çok tekrar ettirdiğiniz kelimeler size fayda yerine zarar dahi getirebilir. Bu yüzden içeriklerinizi oluştururken ciddi bir planlama ve analiz ile yola çıkmalısınız.

İçeriğiniz Benzersiz mi?

Hazırladığınız tüm içeriği kendiniz ya da profesyonel bir ekip oluşturmalıdır. Bir cümlesi dahi başka bir siteden çalıntı olmamalıdır. Başka bir siteden alıntı yaptığınızda, muhakkak ilgili alıntıya ait kaynağı içeriğinizde belirtmelisiniz. Google'ın en gıcık olduğu şeylerin başında çalıntı içerik olduğunu söyleyebilirim :) Aman Dikkat!

İçerik Görselleri Optimize Edilmiş mi?

İçeriklerinize ekleyip, özenip bezendiğiniz ve çok beğenilecek sandığınız görseller SEO çalışmalarında başınıza bela olabilir! Yüksek boyutlu yani yavaş açılan görseller web sitenize yarar sağlamadığı gibi tahmin ettiğinizden daha fazla zarar getirir. Bu yüzden içeriklerinizde konumlandırdığınız görselleri optimize ederek web sitenize yüklemelisiniz. Örneğin 5000px*2500px olan bir görsel web standartları için oldukça büyük ve muhtemelen çok yavaş yüklenmektedir. Büyük görselleri web sitenizde kullanmanın doğru adımları şunlardır:

  • İlgili görseli Photoshop ya da ücretsiz web tabanlı uygulama olan Photopea üzerinde açarak ölçülerini 2500px*1250px olarak güncelleyip kayıt edebilirsiniz.
  • Sonrasında ilgili görseli Tinypng uygulaması ile sıkıştırıp kayıt edip web sitenize yükleyip ilgili görselin optimize edilmesini sağlayabilirsiniz. Tinypng'nin de ücretsiz bir uygulama ve web tabanlı olduğunu belirtmek isterim. Bu uygulama üzerinde görsellerinizi herhangi bir görsel bozulma olmadan aynı görüntüde %50 oranında boyutsal olarak sıkıştırabilirsiniz.

İçerik Görsellerinde ALT Etiketi Kullanımı Sağlanmış mı?

İçeriğinizdeki tüm görsellerde bir ALT etiketi bulunmalıdır. ALT etiketi görselin hangi konuyla ilgili olduğunu arama motorlarına bildiren bir elemandır. Bu bakımdan görsellerinizde anahtar kelimelerinizi ALT etiketi olarak kullanmak oldukça önemli bir konudur.

Kullanılan Görseller Benzersiz mi?

Başka bir sitede daha önce kullanılmamış görsellere yer vermek siteniz için en iyi sonuçları doğuracaktır. Bu yüzden web sitenizde görsel kullanımı için bütçe ayırmanızı ve telif hakları satın alınmış resimleri kullanmanızı öneririm. Size benzer sitelerde sizinki ile aynı olan görsellerin kullanımı Google tarafından rahatlıkla tespit edilebilir ve sizin siteniz adına size eksi SEO puanları yaratabilir.

Sayfa İçi Linkler Sağlanmış mı?

Bir içeriğin sadece üst menünüzden ya da blog kategori sayfasından link alması o içeriği Google gözünde kalitesiz kılabilir. Bu yüzden birbirleri ile alakalı olan içeriklerinizde sayfa içi linkleme işlemini kullanmanızı öneririm. Örneğin SEO Analizi başlıklı bir içerikten SEO için İçeriğin Önemi başlıklı yazıya link verebilirsiniz. Site içi bağlantılar bağlantı verdiğiniz sayfanın değerini arttıracak ve arama motorlarındaki pozisyonuna olumlu katkı sağlayacaktır.

URL Yapısı Kontrolü

URL Yapılandırmanız SEO Uyumlu mu?

URL yapınız umarım alanadi.com/?id=22 gibi değildir. Bu belki de 15 yıl önce kullanılan bir URL yapısı örneğiydi. URL yapınız tam SEO uyumlu olmalıdır. Doğru bir URL yapısı büyük harf, nokta, virgül gibi imlalar olmadan temiz bir şekilde oluşturulmalıdır. Doğru bir URL yapısı için şu örneği verebiliriz: alanadi.com/seo-danismanligi ya da çok çaresiz kalındığında şu da kabul edilebilir bir URL yapısı olabilecektir: alanadi.com/seo-danismanligi,3

Anahtar Kelimeleriniz URL İçerisinde Geçirilmiş mi?

En önemli anahtar kelime öbeğiniz ne ise onun URL içerisinde geçirilmiş olması SEO çalışmaları açısından oldukça büyük önem taşır. Anahtar kelimeniz örnek olarak Profesyonel SEO ise URL şu şekilde olmalıdır: alanadi.com/profesyonel-seo ya da alanadi.com/profesyonel-seo-danismanligi gibi...

Altyapısal Önemli SEO Kriterleri Sağlanmış mı?

Canonical Kullanımı

Canonical etiketi SEO çalışmaları açısından çok önemli bir etikettir. Çünkü ilgili içeriğin tam URL'sini arama motorlarına bildirir. Bu bakımdan içeriklerinizde doğru canonical etiketinin yer alıp almadığını kontrol etmelisiniz.

SSL Sertifikası Sahibi Olmak

SSL sertifikası tarayıcılar tarafından günümüzde kullanıcı güvenliği için istenen çok elzem bir özelliktir. Bu yüzden web sitenizin tüm tarayıcılar tarafından kabul gören, hata ya da uyarı vermeyen bir SSL sertifikasına sahip olduğundan emin olmanız gerekli.

HTTP : HTTPS Yönlendirmesi Sağlanmış mı?

Eğer web siteniz bir SSL sertifikasına sahipse web siteniz https ile başlayan bir protokol ile çalışır. Fakat bu durumda http ile ilgili URL çalıştırıldığında da web siteniz sanki SSL sertifikasına sahip değilmiş gibi çalışabilir. Bu durumda arama motorları web sitenizin aynı sayfasını http://www.alanadi.com ve https://www.alanadi.com gibi sanki farklı sayfalarmış gibi indeksleyebilirler. Bu durumda da kopya içerik, yani aynı sayfayı 2 kez oluşturmuş olursunuz. Bu SEO çalışmaları açısından size ciddi zararlar doğurabilir. Bu yüzden http ile gelen sorguları yönlendirme yöntemi ile https protokolüne aktarabilen bir altyapıya sahip olmanız gereklidir.

Sitenizin www.li ya da www.siz Çalışması

Web sitenizin ya www.li ya da www.siz çalışmasını belirlemeniz gereklidir. Örneğin hem https://alanadi.com hem de https://www.alanadi.com ile web sitenizin açılması doğru bir çalışma değildir. Eğer web sitenizin www.li çalışmasını belirlediyseniz https://alanadi.com sorgusu çalıştırıldığında https://www.alanadi.com URL'sinde yönlendirme yapacak komutu web sitenize eklemelisiniz.

CSS ve Javascriptlerin Sıkıştırılarak Kullanılması

Web sitenizde çağırdığınız tüm CSS ve Javascript komutları ekstra yük içerirler. Bu yüzden CSS ve Javascript dosyalarının sıkıştırılarak kullanılması web sitesi performansı açısından oldukça büyük önem taşır. Harici kaynak kodların kullanımı ile ilgili Google Tag Manager'a göz atmanızı öneririm. Tek bir kaynaktan tüm bu harici kodları web sitenize gerektiği zaman aktarmanız mümkün. Google Tag Manager Nedir? Ne İşe Yarar? başlıklı yazım ilginizi çekebilir.

Web Sitesine Ait Geçerli Bir Site Haritası ve Robots.txt Bulunuyor mu?

Web sitesinde bulunan site haritası ya da haritaları arama motorlarına web sitesine ait dizini bildirir. Genellikle sitemap.xml olarak adlandırılan bu haritalar Google tarafından yeni içeriklerinizin hızlıca tespit edilmesi için büyük önem taşırlar. Bu yüzden eklediğiniz yeni içeriklerin otomatik olarak web site haritasına eklenen bir özelliğe sahip olması yeni içeriklerinizin Google tarafından kolay ve hızlı indekslenmesi bakımından önemlidir. Web sitenize ait Robots.txt dosyasına sahip olmanız da arama motorlarının hangi sayfalarınızı ya da klasörlerinizi indeksleyip, indekslemeyeceğini belirtmek adına önemli bir unsurdur.

Sayfaya Ait Favicon Bulunuyor mu?

Favicon genellikle web tarayıcısında bir simge şeklinde görünen görseldir. Web site ziyaretçileri için genel bir algı oluşturmak için önemli olan bu simgenin web sitelerinde kullanılması başarılı SEO çalışmaları için de oldukça önemli olduğunu belirtebilirim.

Flash Kullanımı Olmadığından Emin Oldunuz mu?

Kullanımı ve popülerliği çok eskilerde kalmasına rağmen yine de uyarmak istedim :) İçeriğinizde flash tarzı animasyonlara yer vermiyorsunuz değil mi? Flash kullanımı sayfanızı inanılmaz derecede yavaşlatan özelliklere sahiptir. Bu yüzden aman diyeyim ve varsa flash animasyonları sitenizden kaldırmanızı önereyim...

İlgili Web Sayfası W3C HTML Doğrulamasından Geçebiliyor mu?

Web sitenize ait tasarım ve diğer öğelerin bazı standartlara uyumlu olması SEO için oldukça önemlidir. Bu standartlar web sitenizi genel olarak inceler ve ziyaretçileriniz için olumsuz durumlar yaratan etkenlere bağlı sitenize eksi puan verirler. SEO çalışmalarında başarılı olabilmek adına https://validator.w3.org/ uygulamasında web sitenizi test etmenizi ve %100 puanı alana kadar çalışmalarınıza devam etmenizi öneririm. Bu uygulama üzerinde %100 puan aldığınızda aslında algoritma olarak kullanıcılarınızı memnun ettiğiniz, sitenizin hızlı çalıştığı gibi bir sonuç özeti elde etmektesiniz. Önemli olanın da ziyaretçilerinizi memnun etmek olduğunu hiçbir zaman aklınızdan çıkarmayın. Ziyaretçilerinizi memnun etmenin tek ve kısa formülü de: Onların aradığı bilgiyi, sizin onlara en hızlı sunmanız olarak belirtirsem sanırım yanılmış olmam.

Backlink ve Sosyal Medya Kontrolleri

Otoritesi yüksek web sitelerinden backlink almak SEO açısından önemli bir konudur. Bu çalışma için yeni eklediğiniz içerikler adına hemen kaliteli backlinkler elde etmeniz zaten mümkün değildir. Ancak önceki içeriklerinizin kaliteli backlinkler alması SEO çalışmaları için çok önemlidir. Benzer şekilde özellikle Facebook, Pinterest ve Vk.com üzerinden backlink veya paylaşımlar almanız sizin için iyi olacaktır.

Yeni Oluşturulan İçerik Sosyal Medya Üzerinde Paylaşıldı mı?

Web sitenize yeni bir içerik oluşturduğunuz zaman bu içeriği aklınıza gelen her türlü sosyal medya uygulamasında paylaşın... Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram vb... Hepsine özel bir gönderi hazırlayın ve paylaşımınızı gerçekleştirin. Sosyal medya aracılığı ile tahmin edilemez bir kitleye ulaşabilir ve binlerce kişinin web sitenizi ziyaret etmesini sağlayabilirsiniz. Bu da SEO çalışmalarındaki ana amacımız olan çok kişiye ulaşıp, fayda sağlama stratejimizi bir adım öne çıkarmamıza yarar...

Önceki İçerikler için Backlinkler Kazanılmış mı?

Yukarıda da bahsettiğim eski içerikleriniz için backlink alıp almadığınız konusunu tekrarlamak istiyorum. İçeriklerinize bağlantı aldığınız zaman ilgili içeriğin URL değeri artacaktır. Bu yüzden eski ya da yeni tüm içeriklerinizin başka ve otoritesi yüksek sitelerden backlink alması için çaba gösterin. Bunu link değişimi, etkin sosyal medya kullanımı ya da içerik üretip başka sitelerde paylaşarak sağlayabilirsiniz...

Pagespeed Insights Skorları 90'ın Üzerinde mi?

Pagespeed Insights konusunu birçok yazımda ele almıştım. Buradaki amacın web sitesinin hızlı açılması, içerikleri ziyaretçiye kaymalar olmadan sunmak ve özünde ziyaretçiye kusursuz bir web sitesi ziyareti sağlamak olduğunu belirtmiştim. Largest Contentful Paint (LCP) ve Cumulative Layout Shift (CLS) gibi değerlerin önümüzdeki günlerde SEO çalışmalarında daha da etkili roller alacağını düşünenlerdenim. Adı karmaşık olsada bu ölçümleme ya da değerlerin ana amacının bir web sitesinin daha hızlı yüklenmesi, yüklenirken içeriğin kaymaması, sayfalar arası geçişlerin çok hızlı olması gibi tamamı ziyaretçinin fayda sağlaması amaçlı olduğunu belirtebilirim. Pagespeed Insights ile ilgili oldukça detaylı bilgi içeren ve yazdığım yazıları aşağıda sizler ile paylaşıyorum:

SEO Danışmanlığı ve Pagespeed Insights ile ilgili profesyonel destek almak isterseniz bana ulaşın: İletişim Bilgilerim

SEO Danışmanlığı

SEO Danışmanlığı konusunda profesyonel hizmet almak istiyorsanız bana ulaşmanızı öneririm. Son teknoloji veriler ve analizler ile SEO hizmetini kusursuz sağlamak adına gece gündüz ben ve ekibim çalışmalar yapmaktayız.

İçerikleriniz için SEO Önerileri Başlıklı Yazımı da Okumak İster misiniz?

Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Yorum Yazın
Yorumunuz
Eposta (Yayınlanmayacaktır)
İsim
Web Sitesi

Konuyla alakalı ilginizi çekebilicek içerikler:

Desteğe mi ihtiyacınız Var?

Eticaret ve SEO konularında profesyonel hizmeti bizden alabilirsiniz.

Eğitime mi ihtiyacınız Var?

Online SEO Eğitimi
Kendi siteniz üzerinden örnek anlatımlı 1:1 SEO eğitimi... Detaylar
Online Google ADS Eğitimi
Google ADS hesabınız üzerinden örnek anlatımlı 1:1 Google ADS eğitimi... Detaylar

Mert Şener Kimdir?

Eticaret ve SEO alanında 16 yıllık bir tecrübe ile yüzlerce firmaya hizmet vermiş, profesyonel bir geliştiricidir...