SEO Öldü mü? Organik Trafikle 1 Yılda 6M. Ciro
Son yıllarda özellikle yapay zekanın yükselişi, diğer dijital pazarlama araçlarının (Google Ads - sosyal medya reklamları) ön plana çıkması ile birlikte herkesin aklında bir soru oluştu.
"SEO öldü mü?"
Konuyla ilgili Instagram'da bir gönderi paylaşınca gönderime çok sayıda yorum ve soru geldi. İstedim ki sizlere detaylı bir açıklama yapayım ve örnekler göstereyim.
Şimdi; "SEO öldü mü?" sorusunun cevabı tabii ki hayır. Ben bunu yıllardır söylüyorum, SEO ölmez, SEO çalışmaları her zaman değerlidir. SEO, dijital pazarlama çalışmalarının en önde gelen türlerinden bir tanesidir. Ama diğer dijital pazarlama araçlarından farkı kısa vadede sonuç getirmemesi ancak uzun vadede çok sağlam sonuçları size sağlayacak olmasıdır. Dolayısıyla SEO çalışmaları yani Google'da organik arama sonuçlarında işinizle, ürünlerinizle ilgili sorgularda ilk 5 - 10'a girmek, organik ziyaret kazanmak için her zaman çok yararlıdır. Çünkü SEO konusunda başarılı çalışma yapılmış bir web sitesi hiçbir tıklama başı reklam maliyeti ödemeden 7/24 tıklama alır ve bu gelen tıklamalarda o siteye (ister e-ticaret ister kurumsal site olsun) dönüşüm getirir.
Bu içerikte örnek olarak bir e-ticaret sitesi üzerinden ilerledim. Sektörü oldukça zorlu, rekabetin yüksek olduğu sağlık ve kozmetik ürünleri alanında. Bu işletme için uzun yıllardır sadece SEO danışmanlığı hizmeti vermekteyim. Google Ads reklamlarını işletme yetkilileri kendileri yönetiyorlar.
İşletmenin Analytics üzerinden raporlarına bakıp bir karşılaştırma yaptığınızda sipariş kaynaklarının verilerini görüntülemek mümkün olmakta. 2024 yılının tamamında paid search olarak belirtilen yani Google Ads arama ağı reklamlarından 8 milyona yakın bir ciro elde ederken, organik aramalarda 6 milyonu aşan bir ciro elde edilmiş verdiğim örnekte.
Instagram gönderimde "1 Milyon reklam bütçesi ile 8 Milyon mu, yoksa 0 bütçe ile 6 Milyon mu" şeklinde ilgili örneği temel alarak paylaşım yapmıştım. Gelen yorumlar, mesajlar arasında "Hocam SEO danışmanlığının aylık ücreti yok mu, nasıl sıfır olur?", "Bütçesiz SEO mu olur?" gibisinden sorular vardı. Bu örnekte Google Ads'in harcamış olduğu reklam bütçesini belirtmiştim (2024 yılında 1 Milyon). Halbuki sadece SEO danışmanlığının değil, Google Ads danışmanlığının da aylık bir hizmet ücreti var. Bu örnekte bu iki hizmetin de danışmanlık ücretlerini dahil etmeme elbette gerek yoktu!
Bahsetmek istediğim Google Ads reklamları için bir reklam bütçesi ayrılırken (Google'a), SEO çalışmalarında Google'a herhangi bir ücret ödenmez :) Bu bağlamda da SEO çalışmalarının ne kadar önemli olduğunu vurgulamaya çalışmıştım. Elbette ki Google Ads önemli bir reklam aracı. Google reklamları hızlı satış yapmayı, işletmenin hızla büyümesini sağlar. Ben bu örnekte SEO'nun uzun vadede getirisinin büyüklüğünü gerçek bir e-ticaret sitesi örneği vererek ifade etmek istedim. Bu konuda da yıllardır benzer gerçek örnekleri hem sitemde, hem Instagram'da hem de Youtube üzerinde paylaştım, paylaşmaya da devam edeceğim.
SEO Ölmemiş :)
Örnek olarak verdiğim e-ticaret işletmesi haricinde de, birçok işletmede SEO çalışmalarının ne kadar önemli olduğunu çok net bir şekilde görmekteyim. Dolayı ile SEO ölmedi, ölmez de :)
İster kurumsal, isterse e-ticaret sitesi olsun organik arama sonuçlarında yüksek sıralarda çıkmak tüm işletmeler için en karlı dönüş sağladıkları bir araçtır. Elbette ki Google Ads, sosyal medya veya diğer dijital pazarlama araçlarını kullanmak gerekir. Ancak SEO çalışmaları kesinlikle göz ardı edilmemelidir.
Tüm Dijital Pazarlama Araçları - Reklamları Bir Bütündür
Bir işletme için günümüzde tüm dijital pazarlama araçlarının ayrı bir önemi bulunmaktadır. Hızlı satış, marka bilinirliği, uzun vadeli satışlar gibi konularda her aracın kendine has özellikleri bulunmaktadır. Bu yüzden işletmeler hedefleri doğrultusunda doğru bütçeleri oranlayarak tüm bu çalışmalara yatırım yapmalıdırlar. Tüm bu çalışmalar ile birlikte, SEO çalışmaları için mutlaka bütçe ayrılmalı ve uzun vadede bu alanda çok ciddi başarılar yakalanabileceği unutulmamalıdır.
Google Ads Olmadan SEO Olur mu?
Bu da bana en çok sorulan sorulardan birisi. Ben her zaman bu iki dijital pazarlama çalışmasının da birlikte sürdürülmesi gerektiğini düşünmekteyim. Google Ads ile işletmenizi hızlıca büyütürken, SEO ile uzun vadede çok ciddi kazanımlar elde edersiniz.
Ancak yanlış bilinen bir gerçek var ki o da "Ads olmadan SEO olmaz". Bu doğru bir bilgi değildir. İkisi birbirinden ayrı çalışan sistemlere sahip araçlardır. Yani "Google reklam veren sitelere organik arama sonuçlarında torpil geçer" gibi bir düşünce ya da bilgi kesinlikle doğru değildir. Fakat Google Ads reklamları verdiğiniz zaman (reklamların doğru kurulduğunu varsayarak) web sitenizdeki ziyaretçi sayınızda yükseliş olacağı ve ziyaret ortalama süresi artacağından bu SEO çalışmalarınıza dolaylı olarak bir artı katabilir.
E-ticaret Sitesi için Nasıl SEO Çalışması Yapılır?
Öncelikle kullanılan e-ticaret altyapısına ait en hızlı, sade tema seçilmelidir. Sitedeki tüm görseller optimize edilerek kullanılmalı ve gereksiz sayıda görsel kullanımından kaçınılmalıdır. Tüm kategori ve ürünlerin title, description, h1, h2, h3 vb. öğeleri tek tek elden geçirilmeli ve doğru bir şekilde oluşturulmalıdır. Tüm ürünlerin açıklama kısımlarında ilgili ürünü en iyi şekilde anlatan detaylara yer verilmeli mümkünse bu video ile desteklenmelidir. Ek olarak e-ticaret sitesi içerisinde özgün ve bilgilendirici içeriklerden oluşan bir blog bölümü bulunmalıdır. Bu örnekteki e-ticaret altyapısı İkas. Ancak SEO çalışmalarını tüm e-ticaret altyapılarında gerçekleştirebilirsiniz. Shopify, Ticimax, Ideasoft, Wordpress vb...
Benzersiz SEO Eğitim videolarına göz atmak ister misiniz?
Youtube üyelere özel bu video ilginizi çekebilir: SEO E-ticaret: Hiçbir Teknik Bilgiye Sahip Olmadan Nasıl SEO Çalışması Yapılır?
Ek olarak Youtube kanalımda üyelere özel benzersiz SEO videoları bulunmakta. Bu videolar çok fazla teknik bilgiye sahip olmadan nasıl SEO çalışması yapılır, web siteleri nasıl geliştirilir, kurulum ve analiz gibi bilgileri içermekte. Youtube kanalıma üye olarak bu eşsiz eğitim - uygulama videolarına istediğiniz zaman erişebilirsiniz.